Kennisbank
Gepubliceerd op 15 januari 2024

Omzetprognose met het oog op de toekomst

Als ondernemer wilt u natuurlijk weten hoeveel omzet u kunt verwachten in de toekomst. Het is daarom van cruciaal belang om een goede omzetprognose te maken. De accountant en adviseur van telt® adviseert u de financiële stabiliteit van uw bedrijf te waarborgen: dit kan u helpen om u voor te bereiden op toekomstige uitdagingen.

Methodes voor omzetprognose

Er zijn verschillende manieren om de omzet van uw bedrijf te voorspellen. Een veelgebruikte methode is de historische methode, waarbij u de omzet van voorgaande jaren analyseert om te kijken naar trends en groeipercentages. Op basis hiervan kunt u voorspellen wat de omzet van het komende jaar zal zijn. Een andere methode is de marktonderzoekmethode, waarbij u onderzoek doet naar de huidige markt en de concurrentie. Op basis hiervan kunt u inschatten hoeveel vraag er zal zijn naar uw product of dienst en hoeveel concurrentie u hebt. Een derde methode is de bottom-up methode, waarbij u kijkt naar de verwachte verkoop van individuele producten of diensten en deze bij elkaar optelt. Deze methode is vooral geschikt als u een breed scala aan producten of diensten aanbiedt en ieder product of dienst een verschillende omzet genereert.

Voorbeelden omzetprognose door bedrijfsadviseur

Een combinatie van de drie methoden is een goede optie, afhankelijk van de aard van uw bedrijf en de beschikbare gegevens. Aan de hand van twee voorbeelden lichten we dat toe. Stel, u hebt een webwinkel en u wilt de omzet van het komende jaar voorspellen. U kunt de historische methode gebruiken om te kijken naar de groei van de omzet in voorgaande jaren en deze trend doortrekken naar het komende jaar. Daarnaast kunt u de marktonderzoekmethode gebruiken om te kijken naar de huidige markt en de verwachte groei in deze markt.

Een ander voorbeeld uit de dagelijkse praktijk van een adviseur van accountantskantoor telt®. Een klant van ons accountantskantoor heeft een bakkerij en wil de omzet van het komende jaar voorspellen. De bottom-up methode kan dan worden gebruikt om te kijken naar de verwachte verkoop per product, zoals hele broden, luxe broodjes en gebak, en deze bij elkaar optellen. Ook de historische methode is geschikt, om zo te kijken naar de groei van de omzet van voorgaande jaren.

Zorg ervoor dat u bij het maken van een omzetprognose zo veel mogelijk gegevens gebruikt en dat u deze gegevens regelmatig bijwerkt. Zo blijft u goed op de hoogte van de ontwikkelingen in uw bedrijf en kunt u tijdig actie ondernemen als de omzet afwijkt van de prognose. Accountantskantoor telt® heeft nog een aantal tips waarop u de omzetprognose kunt baseren. Zaken om rekening mee te houden bij het vormen u uw omzetprognose:

  • afgezette hoeveelheid;
  • verkoopprijs;
  • marktaandeel;
  • productiecapaciteit;
  • breedte van het assortiment;
  • aantal vaste klanten;
  • kosten van een afzonderlijke marketingactie;
  • kwaliteit van de concurrenten volgens klanten;
  • verbetering of verslechtering van de effectiviteit van de marketing.

Daarnaast is het goed om te beseffen dat ook veranderende wet- en regelgeving van invloed kan zijn op uw omzet, net als natuurlijk de aanwezigheid en het succes van concurrenten. Veel aanbieders betekent vaak dat er een zekere prijsdruk is. En binnen uw eigen organisatie is het goed om rekening te houden met:

  • het aantal afgesloten overeenkomsten en toekomstige orders;
  • potentiële deals;
  • hoe vaak een klant terugkomt;
  • welke trends u ziet terugkomen;
  • welke producten u het meest verkoopt;
  • op welke producten de marge het grootst is.

Hoor- en optiekcentra zijn voor de BOR niet één bedrijf

Gepubliceerd op
26 maart 2024

Geen zelfstandigenaftrek door teveel uren in dienstbetrekking

Gepubliceerd op
25 maart 2024

Overgenomen schuld aan bv behoort tot verkoopprijs ab

Gepubliceerd op
24 maart 2024